Full Moon Bike Ride – 5 Maart 2015 – ritverslag

Tot voor kort dacht het FMBR-team en de Volle Maan dat elke rit toegankelijk was voor iedereen van 7 tot 77 jaar. De tocht van donderdag 5 maart maakte daar abrupt een einde aan. Vanaf nu stellen we, voor eens en altijd, dat iedereen van 0 tot 99 jaar welkom is. Met dank aan de ouders van Isaak – 3 maanden jong – om ons met de neus op de fietskar te duwen. Andere ouders papa Dries & mama Nele lieten zich niet onbetuigd en brachten 2 kleuters in 1 fietskar mee. Voor het vertrek door de Nekkerspoelwijk telde de vingers van het FMBR-team(gelukkig waren met meer dan 3) 30 deelnemers (27 volwassen, 2 kleuters en een boorling). Naast de bekende FMBR’ers weer vele nieuwe gezichten, een groot deel uit de Nekkerspoelwijk zelf verenigd in Thuis in Nekkerspoel. Die positivo’s willen het nieuwe mobiliteitsplan in hun wijk een kans geven. We werden ook verblijd met een kleine delegatie van de Fietsersbond Lier. Zelfs een lekke band kon hen niet tegenhouden om mee te fietsen. Our kind of attitude!


FMBR-Start1FMBR-Start6


FMBR-Start4


Een andere attitude van het FMBR-team is fietsen en genieten van de Volle Maan.

Nieuwsgierig als we zijn was het onze wil om door de Nekkerspoelwijk te fietsen om met onze nachtkijkers te kunnen vaststellen wat de impact van de proefopstelling in de wijk is. Deze werd ingevoerd op maandag 16 februari en lijkt de wijk in 2 kampen te splitsen. Dat betreuren wij, want Mechelen is van iedereen en iedereen is van Mechelen. Met dat gegeven in het achterhoofd zetten we aan van op de Mechelse Grote Markt. Even dokkeren op de kopjes van de Befferstraat en een beetje voorbij het Huis van de Mechelaar links af. Aangezien mijn teken in de Chinese astrologie varken is, voel ik me meteen thuis in de autoluwe Varkensstraat. Als het Holiday Inn Express hotel opduikt nemen we weerom links. De kinderkopjes van de Biest doen ons schokschouderen naar de Merodestraat, Frederiek voor de vrienden. De binnenstad verlaten we door de Zwartzustervest te kruisen en de Liersesteenweg op te fietsen over de Dijlebrug. Het “gevang” laten we letterlijk rechts liggen en we draaien links de Keldermansvest op. U heeft het misschien niet gezien omdat onze Volle Maan gesluierd was, maar de eigenaars van de vele mooie huizen hebben hun ramen beletterd met een literaire vers of quote met als doel de verzuring een halt toe te roepen. Ook de mensen met een elektrische fiets hadden geluk, want we reden door de Batterijstraat. Gauw namen we rechts de Generaal de Ceuninckstraat. Op het einde aan de rechterkant staat de moskee Al Buraq. (Al Buraq is het dier dat Mohammed in één nacht van Medina naar Jeruzalem en de Hemel bracht, de zogenaamde Nachtreis). Voor ons doomt telecomgigant Telenet op. Vroeg stond op die plaats de prachtige militaire kazerne Baron Michel. Sinds mid jaren ’70 was hier geen peloton meer te bespeuren. In 1992 werd deze totaal verloederde bouwval afgebroken en liet men enkel het hoektorentje op de hoek van de Liersesteenweg en de Caputsteenstraat staan. De laatst genoemde straat fietsen we in. Nadien rijden we de eerste straat rechts, de Kleine Nieuwedijkstraat in. Aan het stadion van Yellow Red KV oftewel “achter de kazerne” buigen we af de Ziekenbeemdenstraat in eerst langs het oude kerkhof en vervolgens lang het meer recentere deel. Eens de begraafplaats voorbij gaan we rechts het donker in, langs de Vrouwvliet. Na 110 meter rijden we de plankenbrug over Vrouwvliet terug richting Mechelen. We herinspecteren de FietsOstrade en ik hoor niets anders dan positieve commentaren. De oversteekplaatsen aan de Kleine Nieuwedijk en een beetje verder aan de Caputsteenstraat zijn door het nieuwe plan veel veiliger nu er geen auto’s meer kunnen passeren. Bij de Caputsteenstraat bollen we even onder het spoorwegtunneltje door om meteen links te draaien. Het braakliggend terrein op onze rechterkant was de vroegere Verbeemen site. Hier wordt een deel van de Oude Sint Gommarusstraat opgeofferd om samen met het vroegere fabrieksterrein een nieuwe wijk te laten herrijzen. In groep rijden we de Pasmolenstraat door op het einde draaien we de neuzen links de Grote Nieuwedijk op. Aan de eerste straat gaan we rechts de Gebroerders Romboutsstraat in. Teneinde wordt het links de Hazeldonckstraat. In de Papenhofstraat maken we een lus langs heen de typische arbeiderswoningen uit de jaren 50. Als we links gaan, maken we een sprong in de tijd want hier in de Kruiskensstraat begint een nieuwe wijk. In de Warmoesstraat worden we opgewacht door Marc & Wendy onze fotograaf & cameraman van dienst. Bedankt!


We komen nu in de Boerenkrijgstraat terecht, maar verlaten het strijdgewoel meteen door de Papenhofdreef in te trappen. Iets later fietsen we voorbij het kleine stadspark waar zich ook een wijkhuis bevindt. Behoedzaam stuur ik de groep de Nijverheidstraat in. Uit mijn jeugd weet ik me te herinneren dat hier het Britisch Leyland een garagecomplex had waar automerken zoals Morris, Mini, Triumph, Standard en Rover stonden te blinken. Vandaag is dit complex beter bekend onder de oldtimer-adepten als Atelier Moens . En ja hoor men werkt er met veel liefde aan Engelse klassieke wagens. We komen op het T-kruispunt met de Grote Nieuwedijk en gaan links op. Om op het volgende kruispunt bij de Sint Pieterschool (ook gekend als de beerputtenschool) links te nemen. De Paardekerkhofstraat peddelen we volledig af. Nu even de Boerenkrijgstraat in, vervolgens de Nekkerspoelstraat over en dan onder het goedkeurend oog van de Sint Libertuskerk de Lakenmakersstraat in. Achter de huizen aan de linkerzijde van de straat bevinden zich de Nekkerhallen. Eertijds kwam het Mechelse broek tot aan de tuinen van de bewoners. Voor het naderen van de Dijle en de ruime U-vorm in de straat zien we het kasteel De Borght van tussen de bomen spoken. De groep dwaalt nu verder en bereikt spoedig weerom de Nekkerspoelstraat die we oversteken om langs de spoorlijn en aan de achterzijde van het Speelgoedmuseum door te fietsen naar de Sint Rumoldusstraat. Even de spoorwegbrug onderdoor en links het Ontvoeringsplein op, de Dijlebrug over en de Keizersstraat in. De fietsers ruiken de finish. Aan de Veemarkt gaan we echter links de Sintpietersberg in. Meteen rechts de Leegheid door, weer links de Rik Woutersstraat op. Direct rechts de Zakstraat in en terug rechts de Reuzenstraat ten einde. Een laatste linkse brengt ons over de eindmeet. Het FMBR-Team krijgt spontaan een applaus. Dank u, dank u zeggen we met rode kaken. We dragen dit applaus graag op aan alle deelnemers van 0 tot 99 jaar.

We draaiden en keerden 10,61 km door de Nekkerspoelwijk, zagen vele feestelijke vlaggen maar ook veel zwarte vuilzakken hangen. Wij bekeken het alvast door een roze bril.


De statistieken:

FMBR - Rit3 Samenvatting


De rit in detail:

FMBR - Rit3 - Details


Volgende Volle Maan: Zaterdag 4 april 2015

Uw gangmaker, RealRaven

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Fietsen, FietsOStrade, FMBR, FullMoonBikeRide, Maneblussers, Mechelen, Rit, Volle Maan en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Full Moon Bike Ride – 5 Maart 2015 – ritverslag

  1. Pingback: Full Moon Bike Ride – De eerste 3 ritten van 2015 in kaart | Full Moon Bike Ride – Mechelen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s